شاید این روزها نام شیشه های تزئینی زیاد به گوشتان خورده باشد. اما به درستی ندانید که این محصولات چه تعریفی داشته و موارد مصرف و کاربرد آن  ها چیست. شیشه های تزیینی در واقع یکی از مهمترین انواع شیشه برای ساخت و طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان ها هستند. چراکه از ظاهری بسیار زیبا برخوردار شده و می توانند جذابیت قابل توجهی به محیط مورد نظر شما ارائه دهند. به شیشه های تزیینی شیشه های دکوراتیو نیز گفته می شود. این محصولات انواع و اقسام مختلفی هم دارند که آن ها را برای مصارف متنوع شما مناسب و کاربردی می سازد.

در این مطلب به این پرسش پاسخ خواهیم داد که شیشه تزیینی چیست و انواع آن کدام است. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در زمینه این نوع محصولات هستید و یا می خواهید شیشه های تزیینی را برای مصارف خود انتخاب و خریداری کنید با ما همراه باشید.

انواع شیشه های تزئینی

همان طور که می دانید شیشه تزئینی برای ساخت دکوراسیون و تزیینات داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول با استفاده از روش ها و تکنیک هایی خاص به وجود می آید. از جمله مهمترین این راهکارها می توان به رنگ آمیزی و تیفانی اشاره کرد.

از انواع مختلف شیشه های تزئینی در طراحی نورگیرهای سقفی، درب و پنجره، آشپزخانه و…. استفاده می کنند. این نوع شیشه ها شامل انواع مختلف مات، چاپدار، سند بلاست، لمینیت رنگی، لاکوبل رنگی، طرح شکسته، طرح سنگ و…. هستند. پس پیش از انتخاب و خرید شیشه های تزیینی بهتر است با انواع مختلف این محصولات آشنا شوید.

شیشه های تزئینی مات

این محصولات به دلیل برخورداری از ساختار خاص، هیچ نوری را از خود عبور نداده و مقاومت قابل توجهی هم در برابر لک شدن دارند. برای اینکه بتوانند این شیشه ها را مات کنند اسیدهای خاصی را به کار برده و فرایندهایی را پشت سر می گذارند.

شیشه های تزیینی مات به راحتی برش خورده و طرح مورد نظر شما بر روی آن ها پیاده سازی و اجرا می شود. برخی از تولید کنندگان برای افزایش ایمنی این شیشه ها از یک لایه لمینیت نیز استفاده می کنند. این محصولات رنگبندی های متنوعی هم دارند. پس دست شما در انتخاب و خرید محصول با رنگ مناسب و دلخواه باز خواهد بود.

شیشه های تزئینی چاپدار

به این نوع از شیشه های دکوراتیو اسپندرال نیز گفته می شود. ساختار این محصولات غیر شفاف و رنگی بوده و با روش پخت مرکب سرامیکی بر روی شیشه به وجود می آیند. تولید کنندگان می توانند شیشه های تزیینی چاپدار را بر روی شیشه های تک جداره و یا دوجداره ایجاد نمایند.

شما می توانید از این شیشه ها برای پر کردن فضاهای خالی میان اتاق ها و یا طبقات استفاده کنید و یا فضای خالی کابینت ها، ویترین و…. را پوشش دهید. بسیاری از افراد عکس ها و تصاویر مد نظر خود را بر روی این شیشه ها چاپ کرده و در نقطه ای خاص از منزل نصب و بهره برداری می نمایند.

اگر فرایند چاپ را بر روی شیشه های میرال و یا سکوریت انجام دهید نتایج بسیار مطلوب تری را به دست خواهید آورد. چراکه این محصولات از استحکام بسیار بالایی برخوردار بوده و مقاومت و دوام آن ها در برابر ضربات و یا گرما و حرارت قابل توجه است.

شیشه های تزئینی لمینیت رنگی

بسیاری از افراد ترجیح می دهند از شیشه های دکوراتیو لمینیت رنگی برای طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی خود استفاده کنند. چراکه این محصولات از ظاهری بسیار زیبا و جذاب برخوردار شده اند و مقاومت قابل توجهی هم در برابر ضربات شدید دارند.

این شیسه ها می توانند در برابر اشعه یووی خورشید نیز پایداری کنند. در حالت معمول تولید کنندگان این محصولات را با استفاده از چند لایه شیشه تخت ایجاد کرده و آن ها را به یکدیگر متصل می سازند. شیشه های لمینیت رنگی عایق بسیار مناسبی برای سر و صدا و حرارت هستند و به شکل شفاف و غیر شفاف تولید می شوند.

شیشه های تزئینی لاکوبل رنگی

شیشه های دکوراتیو لاکوبل رنگی یکی از پر استفاده ترین انواع شیشه ها هستند و در انواع متنوعی از دکوراسیون ها مورد استفاده قرار می گیرند. تولید کنندگان می توانند این تجهیزات را با ضخامت های گوناگون و رنگ های مختلف طراحی و تولید کرده و در اختیار متقاضیان قرار دهند تا برای مصارف متنوع آن ها مناسب و کاربردی باشند.

شما می توانید این نوع شیشه ها را به صورت خام خریداری کنید. با این حال امکان سکوریت کردن آن ها هم وجود دارد. شیشه های لاکوبل رنگی به دلیل برخورداری از ایمنی بالا نیز محصولاتی محبوب بوده و طرفداران خاصی هم دارند.

در واقع تولید کنندگان در فرایند ساخت این محصولات و پس از رنگ آمیزی آن ها از یک لایه پی وی سی استفاده کرده و سطح این شیشه ها را پوشش می دهند. در این صورت این محصولات ایمنی بیشتری به دست می آورند و از سوی دیگر رنگ بر روی شیشه به راحتی از بین نمی رود.

این شیشه های تزیینی را می توانید به شکل مات و یا شفاف در بازار پیدا کنید. یکی از مهم ترین ویژگی های شیشه های دکوراتیو لاکوبل رنگی سازگاری آن ها با محیط زیست است. چراکه در ساختار این محصولات از مواد شیمیایی مخرب برای محیط زیست استفاده نشده است.

از دیگر انواع پرکاربرد شیشه های تزئینی و یا دکوراتیو مناسب برای طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی می توان به شیشه های طرح شکسته و طرح سنگ اشاره کرد که مقاومت بالایی در برابر ضربات داشته و برای زیباترسازی فضای مورد نظر شما مناسبند.